NE ARAMIŞTINIZ ?

TİCARİ DEFTERLERİ ELEKTRONİK ORTAMDA TUTMA ZORUNLULUĞU

18.02.2025

Sayın Üyemiz,

14 Şubat 2025 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan düzenlemeye göre, bir kısım şirketlere ve yeni kurulacak şirketlere ticari defterleri (Pay defteri, yönetim kurulu karar defteri, müdürler kurulu karar defteri, genel kurul toplantı ve müzakere defteri) elektronik ortamda tutma zorunluluğu getirildi.

Ticaret Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı, 1 Ocak 2026'dan itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen şirketlere ve hâlihazırda faaliyette olan bir kısım şirketlere, işletmenin muhasebesiyle ilgili olmayan ticari defterleri elektronik ortamda tutma zorunluluğu getirildiğini duyurdu.

Resmi Gazete'de yayımlanan, İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğe göre,

-1 Ocak 2026 tarihinden itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen şirketler (Kollektif, komandit, anonim, sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketler ile kooperatifleri) ile

-Anonim ve limited şirketlerin sermayelerini yeni asgari tutarlara yükseltmelerine ve kuruluşu ve esas sözleşme değişikliği izne tabi A.Ş.'lerin belirlenmesine ilişkin tebliğde sayılan A.Ş.'ler (Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, sigorta şirketleri, anonim şirket şeklinde kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketler) bu yükümlülük kapsamında bulunuyor.

Yukarıda iki madde halinde belirtilen şirketlerin dışında kalan şirketler ise ihtiyari olarak bu tebliğ kapsamındaki defterlerini elektronik ortamda tutabilecekler. Bu durumda ise defterlerin tamamını elektronik ortamda tutmaları gerekecektir.

Defterlerini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketler, her ne sebeple olursa olsun yeniden fiziki ortamda defter tutamayacaktır.

Şirketlerin, belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde tuttukları defterler geçerli kanuni defterler olarak kabul edilecek. Elektronik ortamda tutulan defterler için açılış ve kapanış onayı aranmayacaktır.

Sistem üzerinde oluşturulan defterler şirketlerin kullanımına hazır halde elektronik defter dosyası formatında Ticaret Bakanlığı'nın bilgi sisteminde muhafaza edilecektir. Bakanlık elektronik defter dosyalarının güvenli bir şekilde saklanmasını, gizliliğini, değişmezliğini, erişilebilirliğini ve bütünlüğünü sağlamakla yükümlü olacaktır.

Uygulama, 1 Temmuz 2025'ten itibaren başlayacaktır.

Bahsi geçen tebliğe ulaşmak için tıklayınız.

Saygılarımızla,